Asbestinventarisatie

Voordat de productie van asbest verboden werd in 2001, was het populair als goedkoop en isolerend bouwmateriaal.

Gebouwen gebouwd vóór 2001 bevatten daardoor vaak asbest.

Om te bepalen of een woning of bedrijfsgebouw nog asbest bevat, moet een asbestinventarisatie worden gemaakt. Deze inventarisatie wordt opgemaakt door één van onze erkende deskundigen die alle asbesthoudende materialen in het gebouw inventariseert. Op die manier weet de koper waar er in het gebouw asbest aanwezig is, om hier vervolgens correct mee te kunnen omgaan.

Enkel een gecertificeerd asbestdeskundige kan een  geldig asbestinventarisattest opmaken. Dat gebeurt via een gebouwinspectie ter plaatse. De deskundige volgt hierbij de regels van het standaard inspectieprotocol van de OVAM.

Een asbestattest

Op basis van deze inventarisatie voorziet Energiekeuring Vlaanderen voor elk gebouw een uniek asbestattest. 

Het asbestattest:

Het attest dient niet enkel voor veiligheidsdoeleinden, maar ook voor de eventuele verkoop van een gebouw. Sinds 23 november 2022 zal een asbestattest voorgelegd moeten worden van een gebouw dat dateert vóór 2001.

Indien een asbestinventarisatie  gecombineerd wordt met een  EPC-keuring geniet u van een korting van €30,- Incl. BTW.

Prijs
Asbestinventarisatie

De prijs van een asbestinventarisatie is inclusief BTW en verplaatsingskosten. U zult dus niet voor verassingen komen te staan.

De prijzen omvatten onderstaande zaken:

Voor een spoedkeuring (binnen 72 uur) kan u bij ons ook terecht en wordt er een meerprijs aangerekend van €95,- Incl. BTW.

Studio

€545

Appartement

€ 545

Open bebouwing (<300m²)

€ 750

Gesloten bebouwing

€ 645

Halfopen bebouwing

€ 645

XL-woning (>300m²) en uitzonderlijke gebouwen

€ 825

Niet residentiële gebouwen

Offerte op maat

Dien je aanvraag in!

Wens je gebruik te maken van onze diensten? Dien dan nu je aanvraag in via het aanvraagformulier of neem telefonisch contact op!

1

Aanvraag indienen

Vul het formulier volledig in om een aanvraag in te dienen. Ons team verwerkt uw aanvraag binnen het uur en contacteert je voor de bevestiging van je afspraak. Daarnaast krijg je ook een bevestigingsmail met de geplande afspraak en bijkomende informatie. 

2

Vooronderzoek

Een asbestinventarisatie start met een vooronderzoek. In deze fase worden enkele
documenten opgevraagd die belangrijk zijn om de onderzoeksdoelstellingen vast te stellen.

Beschikbare documenten zoals bouwtekeningen en andere relevante documenten,
zullen voorafgaand aan het plaatsbezoek worden bestudeerd.

3

Plaatsbezoek

Tijdens het plaatsbezoek zal een erkende deskundige onderzoeken of er asbesthoudende of -verdachte materialen en
toepassingen aanwezig zijn.

Indien deze aanwezig zijn worden deze opgenomen in het verslag en indien nodig worden er stalen genomen
om de mogelijke aanwezigheid van asbest aan te tonen. Deze monsters worden dan
geanalyseerd door een erkend laboratorium.

4

Oplevering attest

Op basis van de uitkomsten van het laboratorium verwerkt onze deskundige alle
informatie in een asbestattest en wordt deze via mail doorgestuurd.

Schakel onze hulp in

Wie een asbestattest nodig heeft, zit goed bij ons bedrijf.
Wij bezorgen jou snel en correct het gewenste document.